onsdag 30 december 2009

Året som gick

När jag nu sitter och blickar tillbaka på det här året är det galet vad mycket som har hänt och som har förändrats sedan förra årsskiftet!


Arbetslöshet och jobbsökning

UIQ Technology begärdes i konkurs och årets första månader ägnades åt att gå på inte mindre än 16 intervjuer i Karlskrona, Malmö, Lund och Göteborg. Så här i efterhand var det oerhört slitsamt att flänga runt så där, men på något sätt gick det. Till slut fick jag lön för mödan och blev erbjuden jobb på Axis Communications i Lund som QA Test Engineer. Faktiskt så fick jag jobberbjudandet fredagen den 13:e (mars), så för mig är det ingen otursdag!


Flytt

Trots att det är jättefint här nere i Skåne tog det lång tid innan jag kände mig hemma här och jag har från och till haft ordentlig hemlängtan till Blekinge. Nu har jag däremot rotat mig, vilket känns jätteskönt. Jag har till och med (delvis) förlikat mig med skånskan! ;)



Flytten gick till Jakriborg i Hjärup, den medeltida byn mitt ute på en åker. Fortfarande tycker jag att det är ett riktigt coolt ställe att bo på. Jag tycker att jag bor i den bästa av två världar - det är supernytt och fräscht, samtidigt som det yttre boendet är "gammalt" och unikt.




Utflykter

Sommarens bästa utflykt måste nog bli den tur till Ven som jag och Jonas gjorde en sommardag när han kom på besök. Det var otroligt vackert där ute, solen gassade och det var härligt att cykla runt på ön med vinden i håret, bland böljande sädesfält och längs med vackra men förrädiska stup ner mot havet.



Söderåsens nationalpark har blivit en självklar favorit. Där är så otroligt vackert! Två turer dit har det blivit och det kommer att bli många fler om jag får vara med och bestämma utflyktsmål.


Utsikt från Kopparhatten

En hel del utflykter gjorde jag på egen hand, först i och omkring trakten runt Lund och Malmö, sedan bland annat till Bjärred, Svaneholms slott, Häckeberga, Risens strövområde, Dalby Söderskog, Varbergs fästning samt Skanör och Falsterbo.

Lomma blev en favorit och det har blivit många bil- och cykelturer till hamnen och stranden. Första gången redan i april, då jag, Hanna, Per och Emil hade strandpicknick.


Resor

Tobias och min tripp till London är ett av de varmaste minnena från det här året (och då syftar jag givetvis inte bara på att det var uppåt 30 grader varmt i London när vi var där). ;) Det var en härlig resa till en fascinerande stad. Det blev två musikaler, shoppingrunda, sightseeingtur, ett besök på Science Museum och Harrods, otaliga turer med tunnelbanan och massor av öl. Hela resan är flitigt bloggad med början här.



Jag hade inte varit i London förut, vilket så klart gjorde det hela extra spännande. Senare på hösten vidgade jag mina vyer ytterligare och besökte ännu ett nytt land, nämligen Finland när jag hälsade på David och Terhi i Tammerfors. David och jag hann även med en trevlig sightseeingtur i Helsingfors.

I november reste jag och en kollega till Stockholm för att under fyra dagar gå en kurs i Software Testing Foundation och bli testcertifierade. Det var fyra otroligt intensiva och påfrestande dagar, men vi klarade provet båda två!


Konserter

Anna Terheim och Sofia Karlsson höll sommarkonserter i juli, sedan blev det ett uppehåll till november, som istället bjöd på tre konserter med en veckas mellanrum: Winnerbäck, Bo Kasters Orkester och Melissa Horn, alla tre i Malmö.

Winnerbäck är ju min största favorit, men konserten i höstas nådde inte riktigt upp till den magiska kvällen på Stumholmen i Karlskrona förra sommaren. Istället är det Melissa Horns vackra konsert i Palladium som får högsta betyg av mig.


Melissa Horn och Winnerbäck
(bild lånad från Last.fm)



Brädspel

Största nyheten på spelfronten var Varbergsspelen, som jag blev inbjuden till både i mars och i oktober.

Sedan måste jag ju nämna speldagarna med brädspelsgruppen på jobbet - jättekul! Det började redan min tredje dag på jobbet då jag fick stifta bekantskap med det underbara spelet Le Havre:


(bild lånad från Boardgamegeek)

Många härliga speldagar och spelkvällar har det blivit även privat ihop med Hanna, Per och Emil och med Tobias och gänget i Göteborg. Ett par gånger har jag även haft några av spelvännerna från jobbet hemma på spelkväll. Ovan nämnda Le Havre, samt Agricola och Tichu är vad jag helst spelar just nu. Och PLEH förstås! ;) Nya At the gates of Loyang som jag provade på förra helgen var också väldigt roligt. Kul också att ha fått prova på Space Alert, sammarbetsspelet som inte liknar någonting annat.


Tichu
(bild lånad från Boardgamegeek)


Målet är att inte vara uppbokad på så många olika saker nu till våren, utan att istället kunna vara med på lite fler spelkvällar på jobbet.


Fritid

Hanna och jag sprang Vårruset och Blodomloppet i Malmö i våras. Efter det blev det lite si och så med löpträningen, men nu är jag sugen på att komma ut och springa igen. Jag längtar till våren då jag kan åka ut till motionsspåren i Skrylle, eller ta en härlig cykeltur på den Skånska landsbygden med min Axiscykel.

Klädsömnad har jag ägnat mig åt en del och både köpt en ny härlig overlocksymaskin och gått en kurs i mönsterkonstruktion. Jag önskar att jag hade ett fint plagg att visa upp här, men det har jag tyvärr inte. Blusen som jag sydde på kursen såg länge lovande ut, men förvandlades till slut till ett "ufo". Men övning ger färdighet och under nyårsledigheten ska jag ge mig på en ny blus.

I julas blev scrapbooking en ny hobby på allvar och jag längtar redan till nästa gång jag kan skicka någon ett fint kort.

I somras köpte jag (sist av alla?) en ny platt-TV. TV-sändningar tittar jag däremot sällan på. Jag har blivit i det närmaste allergisk mot TV-reklamen och alla dokusåpaskitprogram av typen "Bonde söker fru". Men det händer att jag tittar på SVT, t.ex: På spåret, Svenska dialektmysterier och Vetenskapsmagasinet.


Visst saknar man dom, men det går bra med
Fredrik Lindström och Kristian Luuk också.
(bild: Expressen)


Mest blir det att jag tittar på olika TV-serier på DVD. Det här året har Scrubs, Cold Feet, How I met your mother och Futurama dominerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar