lördag 7 november 2009

Kurs i Stockholm

Jag och min kollega åkte upp med tåget till huvudstaden i måndags kväll. Vi skulle gå ISTQB Foundation Testcertifieringskurs tisdag-fredag.

Pinsamt nog har jag inte varit i Stockholm förut. 3 timmar i väntan på ett tågbyte mot Norrland 1996 räknas inte riktigt. Jag vet faktiskt inte varför det har blivit så, men jag har inte haft vare sig släktingar eller kompisar där och det har mest blivit Göteborg eller Malmö/Köpenhamn. Hur som helst var det kul att nu äntligen komma dit, även om det så att säga var i jobbets regi.

Vi bodde på hotell Stureplan, ett jättefint hotell med exklusiv inredning. Mitt hotellrum var romantisk inrett med lager på lager av vita volangtyger och kristallkrona i taket och med ett nytt fräscht modernistiskt badrum.







Kursen hölls på Wenner Gren-centret vid Sveaplan. För att det här blogginlägget ska bli lite intressant önskar jag att jag nu kunde berätta om allt fint och roligt som vi sett och gjort under våra fyra dagar i Stockholm, men sanningen att säga är att vi i princip inte sett någonting annat än Stureplan, Hötorget, buss 59, Wenner Gren-centret, tunnelbanan, samt hotellet.

Kursen var oerhört intensiv och kvällarna ägnades uteslutande åt att plugga in allt material. Inte ens när man pluggade på högskolan satt man på föreläsning mellan 9:00-17:00 och jag var inte så disciplinerad att jag pluggade 3-4 timmars varje kväll, eller så var jag det och har bara glömt hur det var. ;) Nu fick jag, hur som helst, en flashback till tentaperioderna och det var inte utan att jag kände mig lite nostalgisk...



Ätit gott har vi i alla fall gjort hela veckan, kursen bjöd på fin affärslunch varje dag, och på kvällarna åt vi bland annat enchilladas från T.G.I Friday och en fantastisk stenugnsbakad pizza från Ciao Chio Due på Odenplan med kyckling, grillad paprika, rostade pinjenötter, rödlök och chevré - mums!



Vi skrev provet på fredagseftermiddagen och efteråt tog kursdeltagaren Rickard med oss till Monk's café, som namnet till trots är en pub med Stockholms bredaste utbud av ölsorter och ett mikrobryggeri. Jag provade en Monk's dark lager. Den var väldigt god.



En snabb pizzaslice på Pizza Hut på stationen och sedan X2000 hem till Skåne igen. Jag sov 12 timmar i natt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar