måndag 28 december 2009

Jul

Julen firades hemma hos mamma och pappa (plus mormor) i Torstäva i vanlig ordning. Man kan väl säga att det mesta flöt på lugnt och stilla. Det blev mycket mat och mycket välbehövlig vila och även en hel del TV-tittande.


Vårt fina grötfat

Nu kommer ett pinsamt erkännande: för en månad sedan tog jag hål i öronen för första gången. Jag vet att det låter vansinnigt, oftast är det någonting man gör redan när man är i tioårsåldern. Jag har aldrig riktigt tyckt att det varit nödvändigt förut, men har på "äldre dar" börjat att använda mer smycken överlag. I och med detta önskade jag mig öronhängen i julklapp och fick tre jättefina, bland annat de här av mamma och pappa:



Det är mammas konstnärsväninna Mira Mathesdotter som gjord smyckena. Matchande örhängen, halssmycke och ring i blått glas och silver. Kul med unikt konsthantverk! :)

Annars är ju julen så klart mest till för de små. Kusindöttrarna Felicia och Wilma fick öppna paket både på lillejulafton, julafton och annandagen och glädjen var lika stor varje gång.



Mamma hade köpt den nyutgivna boken Berättelsen om Blekinge - gränser i ett gränsland av Länsantikvarie Leif Stenholm, en bok som jag gottade ner mig i under större delen av helgen. Den berättar Blekinges historia från ca 800 e.Kr, fram till 1680, då Karlskrona anlades. En omvälvande tid med mycket förändringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar