fredag 11 september 2009

Klädsömnadskurs - mönsterkonstruktion

I somras sökte jag till en klädsömnadskurs på Folkuniversitetet och blev placerad som reserv. För ett par veckor sedan fick jag besked att jag kommit in på kursen. Igår var första lektionen och det var verkligen jätteroligt - sömnad och matte i sin bästa kombination!! :) I 13 veckor ska vi lära oss att konstruera mönster utifrån våra egna mått, alltså precis som en skräddare gör. Vi börjar med en ärmlös, knälång, figursydd klänning och ur den konstruktionen kan man sedan ta fram alla mönster för överkroppen, t.ex. blusar, toppar, kavajer, kappor och kortare klänningar. Precis vad jag behöver som är storlek XL i alla bredder och S i alla längder! Det säger sig självt att det inte blir helt bra när jag syr efter standardmönster.

Igår skulle vi lära oss själva mönsterkonstruktionens principer och fick tillverka mönster i storlek 1:4 där mönstret fick plats på ett A4-ark. Allt bygger på formler som är framtagna efter kroppens proportioner och ingenjören i mig fick sitt lystmäte! Jag blev klar med min skiss medan dom andra fortfarande satt och försökte förstå vad en rät vinkel var. ;) Nåja, där överdrev jag kanske lite, men det var ju en klar fördel att ha sysslat med konstruktionsritning. Är väldigt förväntansfull inför nästa lektion när vi ska få konstruera mönstret i skala 1:1 efter våra egna mått.



Och i och med att jag kom in på kursen så har jag valt att vänta med körsången till nästa termin. Det ger mig också lite mera tid till att hitta en bra kör.

2 kommentarer:

  1. Tobias: ja. Lärarinnan fick sin skräddarutbildning i Danmark och hon påstår att den danska metoden är bättre än den svenska. Ett viktigt mått för bra passform är skillnaden mellan överkroppen (ovanför bysten) och omkretsen om bysten. Jag tillhör gruppen [jag skriver som det låter] "di dääme mä di stoore differenserne". Hihi! ;)

    SvaraRadera