torsdag 24 april 2008

Sightseeingtur i Warszawa

Vädret var helt fantastiskt idag och Łukasz (uttalas Wookash) som är född och uppvuxen i Warszawa tog med mig på en härlig rundvandring i stan.

Warszawa är en sådan mix på många sätt. Som här på Plac Zbawiciela; åt ena hållet en vacker kyrka:



...och åt andra hållet ett fallfärdigt ruckel:



Det här är också Warszawa i ett nötskal: mixa en del nybygge med en del fint sekelskifteshus och blanda med en del grå betong från 60-talet:



Vi tittade förbi Politechniki (Tekniska Universitetet) där Łukasz pluggat. Skolan är från slutet av 1800-talet och interiören är makalöst vacker:





Färden fortsatte längs med Royal Route som sträcker sig från Łazienkiparken i söder upp till Gamla stan i norr. På vägen passerar man många ambassader och departement, fina gamla byggnader, exlusiva klädbutiker, caféer och restauranger. På Ronde de Gaulle'a står den här palmen. Av plast! Jag har inte bestämt mig för om jag tycker att det är väldigt smaklöst eller om det faktiskt är lite coolt oförutsägbart:



Warszawa har väldigt många monument. Här är ett av Kopernikus:



Hotel Britol är Polens mest exslusiva hotell:



Łukasz tog mig med till BrowArmia Królewska. En mysig restaurang med eget bryggeri. Ölen var god, men lite speciell, inte besk utan snarare lite söt.



Vi åt "Mixed grill". Den polska maten är god, men ganska fet och väldigt mäktig. Varenda gång jag äter tar det helt plötsligt tvärstopp i mig efter 2/3 portion och jag kan helt enkelt inte få ner en bit till. Nästan allt är stekt och serveras med olika grönsaksröror baserade på vitkål (typ vår pizzasallad) eller stekta grönsaker typ broccoli och morot.

Bredvid Saskiparken finns ett monumentet över alla de polska soldater som stupat i krig (Den Okände Soldatens Grav):



En riktig sightseeingtur inkluderar en tur med Metron:



Först tänkte jag avfärda den här bilden av tjejen som svänger med brinnande snören som misslyckad, men vid närmare eftertanke tycker jag att den är rätt cool:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar