söndag 20 april 2008

På upptäcksfärd

Piotr mötte mig på flygplatsen och körde mig till hotellet. Jag bor på 22:a våningen på Novotel Warszawa Centrum.



Jag har ägnat 1,5 timme åt att gå runt lite i centrum vid centralstationen och i några gallerior. Warszawa verkar bestå av en salig blandning av maffiga skyskrapor, snitsiga gallerior, en del riktigt fula hus och så det här som inte passar in på något sätt: Kulturpalatset (skänkt av dåvarande Sovjet):



Det finns ett slags tunnelsystem under centrum som består av en massa gångar med mängder av uppgångar till olika spårvagnsstationer och annat ovan jord. I gångarna finns allsköns små butiker, affärer och matställen:



I början såg allt likadant ut, men efter några vändor fram och tillbaka, kors och tvärs kändes det lite mera bekant och jag började få lite koll på orienteringen.

Och det slog mig plötsligt att jag var alldeles själv i ett främmande land där jag inte kan språket! Men man förstår faktiskt förvånandsvärt mycket om man inte "tänker" så mycket. Man sätter saker i sitt sammanhang och kopplar ihop med skyltar och bilder. Jag har i alla fall lärt mig att "Wyjscie" (s:et ska ha en liten fnutt) betyder Utgång (Exit).

Här har man lekt med arkitekturen (snajsigt tycker jag!):



Den här gallerian var gigantisk i flera plan (som 3 st Nordstan i Göteborg uppepå varandra ungefär) med mängder av caféer. Jag hoppas att jag får chansen att kika lite mer här nästa lördag. Det här kortet är taget i en helt vanlig klädaffär. Det är söndag, klockan är 18:56 och folk handlar. Verkligen generösa öppettider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar