lördag 26 april 2008

Musik i Warszawa

I affärer, gallerior och likande spelas ofta musik från Radio Zett, vilket är en direkt motsvarighet till Mix Megapol och jag har hört både Måns Zelmerlöw och BWO. Och i en av tunnlarna nära Centralstationen hänger en affish som gör reklam för Idol-Dannys nya skiva.



Hotellet som jag bor på är helt besatt av 80-talsmusik. Varenda morgon vid frukost spelas Richard Marx, Scorpions och Toto. Om och om igen...

Igår kväll hängde jag med Piotr, Ula, Przemek och Michał ut till ett ställe. Tre grupper spelade: Hellforge, Ash och Motorbreath. Japp! Ni hör ju på namnet var det var för typ av musik. Ganska långt från Winnerbäck. Där satt jag någonstans i Warszawas västa utkant (vi hade åkt dit med spårvagn, bytt till buss och gått en bit längs med en motorväg) i en lokal som får Piraten i Karlskrona att likna Hotell Sheraton och lyssnade på underground dödsmetall. Kanske lite oväntat.

Piotrs kompis var gitarrist i Hellforge och dom var rätt bra. Det sista bandet Motorbreath var... ....nu är ju jag inget dödsmetallfan så alla metalfans som läser det här får ursäkta, men det var mest ett enormt slöseri med elektricitet. Ash däremot var jättebra! Dom spelade melodiös rock, hade en skitbra sångare och ett bra sound. Jag gillade att dom sjöng på polska. Ska se om det går att leta rätt på någonting som dom gjort. Problemet är bara att jag inte kom ihåg vad dom hette egentligen. Dom hette Ash, fast på polska.



Och fråga mig inte varför, men precis vid ingången till den här sunkiga lokalen mitt ute i ingenstans, med tejp i de söndriga fönsterrutorna läser jag plötsligt: "Göteborg"! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar