söndag 29 november 2009

Advent i Jakriborg

Jag älskar advent. Älskar när fönster, trädgårdar och gator lyses upp av adventsljusstakar, stjärnor och ljusslingor. Det gör mörkret lite mindre mörkt. Sedan ska det ju vara smakfullt förstås, jag är till exempel inget fan av saker som blinkar i allsköns färger, men Jakriborg har smyckats väldigt fint.



Den här helgen har jag hunnit ikapp mig själv. Det är första helgen på länge som jag har haft oplanerad, där jag har fått vara ifred med mina tankar. Missförstå mig inte! Att åka till Stockholm var kul, att åka hem till Blekinge var mysigt och spel- och osthelgen förra veckan var jättehärlig. Det är bara det att jag inte har hunnit vara hemma så mycket. Eftersom jag har introvert energihämtning är det oerhört viktigt för mig att få vara för mig själv ibland och ladda batterierna. Det här har varit en sådan helg.

Gårdagen ägnades åt adventspyntning i lägenheten och efter att ha lagat lite mat åkte jag in till Malmö och strosade runt ett par timmar på Entré innan Melissa Horns underbara konsert på kvällen. Idag har jag kört några maskiner tvätt och plockat undan i garderober och bland papper. Mellan tre och fyra på eftermiddagen låg jag i soffan och kurade skymning alltmedan adventsljusstaken och stjärnan i fönstret tändes av timern. Jag låg och lyssnade på väggklockans tickande och på mina egna tankar och samlade tiden.



"Tid är det enda vi människor faktiskt har" skriver Bodil Jönsson i sin kloka bok Tio tankar om tid. Sant, men det är inte alltid det känns så. Visst är det konstigt att folk jäktar benen av sig inför julen för att hinna med allt julstök och julklappsinköp, när jag tror att det som de allra flesta önskar sig bara är lite lugn och ro?

Skit i julpyntet om du inte hinner, strunta i att tvätta fönstren innan du hänger upp stjärnorna, köp en färdig julskinka och skippa julkorten om det blir för stressigt att hinna med allt. Tänd ett ljus istället och tänk på någon du tycker om.

Trevlig advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar