fredag 15 januari 2010

Tillbakablick på 2009

Jag läste på kompisen Sannas blogg och blev inspirerad till samma tillbakablickslista över 2009. Detta trots att jag egentligen redan gjort en tillbakablick här på Bloggen, men den här listan kompletterar.

1. Gjorde du något under 2009 som du aldrig gjort förut?

- Flyttade till Skåne
- Reste till London och Tammerfors
- Åkte tunnelbana
- Gick på musikal
- Deltog i en löptävling
- Tog hål i öronen
- Gjorde en tandavgjutning
- Åt hummer, falafel och renskav (fast inte samtidigt, förstås!)

2. Höll du några av dina nyårslöften?

Jag hade inga. I år är mitt nyårslöfte att se till att göra fler saker för min egen skull.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar?

Peter och Lea fick en liten Ulrik.

4. Dog någon som stod dig nära?

Ett par stycken i släkten, men ingen nära.

5. Vilka länder besökte du?

England och Finland. Och en liten snutt av Danmark om man får räkna Kastrup.

6. Vad fick dig att må bra?

- Spela spel
- Träffa vännerna och äta god mat
- Mysiga utflykter
- Att åka till Göteborg
- At sy och scrappa
- Att jogga i Skrylle och att cykla runt på den Skånska landsbygden

7. Är det något du saknat år 2009 som du vill ha år 2010?

- Jag har länge velat ha en digital systemkamera, får se om jag slår till i år
- Jag har också stora förhoppningar på en cool Androidlur som kan konkurrera med iPhone
- Jag saknar min gamla kör i Karlskrona, Pia Vocalis. Det hade varit roligt att hitta en kör här nere som jag trivs lika bra med.

8. Vad var din största framgång 2009?

- Att jag landade jobbet på Axis och gjorde bra ifrån mig där
- Att ta Testcertifikat

9. Största misstaget?

Det kan jag inte tala om här i Bloggen.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?

Ingenting allvarligt, som tur är.

11. Bästa köpet?

Nya platt-TV:n med USB-ingång. Magiskt!

12. Vad spenderade du mest pengar på?

Förutom normala levnadskostnader:
- Nya TV:n
- Flytten
- Overlocksymaskinen
- Londonresan

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?

Mina närmaste vänner gör mig ofta glad och varm i hjärtat. :)

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2009?

Nu låter det som att jag är världens "Rix FM-brud", men med tanke på att det var den kanalen som surrade i bilsteron alla milen mellan Lund och Karlskrona i våras/somras så har jag hört de här väldigt ofta. De får representera 2009 för mig:

- The Killers - Human
- Coldplay/Darin - Viva la vida
- Joanna - Is it true?
- Milow - Ayo Technology
- Anders Fernett - Hungry eyes

15. Var du gladare eller ledsnare under 2009 jämfört med tidigare år?

Utslaget på det stora hela är det nog samma, men det har varit ett rätt kämpigt år.

16. Vad önskar du att du gjort mer?

- Hållit mig mera uppdaterad. När för mycket kretsar runt mig (som det har gjort i år med arbetssökande, nytt jobb, flytt, ny miljö etc) slutar jag nästan helt att läsa tidningar och titta på nyheter. Jag har bara energi nog till att fokusera på mig själv och mina närmaste och orkar inte med att ta in vad som sker i världen. Det gör att bara de riktigt stora nyheterna träffar mig. Givetvis måste jag bli bättre på den punkten.
- Stått upp för mig själv, varit lite bitchigare, men på ett bra sätt.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?

- Lagt ner energi på saker som inte leder någonstans
- Druckit mindre Coca Cola

18. Hur tillbringade du julen?

I Ramdala hos mamma, pappa, mormor och kusinen med familj.

19. Blev du kär under 2009?

Ja

20. Favoritprogram på TV?

På Spåret

21. Bästa boken du läste?

- Mons Kallentofts "Midvinterblod"
- Johan Theorins "Nattfåk"
- Håkans Nessers "Kim Novak badade aldrig i Genetsarets sjö"

22. Största musikaliska upptäckten?

I princip alla de artister som jag lyssnar mest på har jag gillat sedan tidigare år, men Anna Ternheim tycker jag får tillhöra 2009, eftersom jag först blev bekant med hennes musik i slutet av december 2008. Shoreline, My secret och Follow you tonight är favoritlåtarna.

23. Något du önskade dig och fick när du fyllde år?

Fina örhängen

24. Något du önskade dig men inte fick?

Nej

25. Vad gjorde du på din födelsedag 2009?

Hade några kompisar hemma på spelkväll. Jag fyller så nära jul, så det är svårt att dra ihop någonting. Men Tobias kom ner och hälsade på och det blev jag jätteglad för. :)

26. Hur skulle du beskriva din stil år 2009?

- Gymnastikskor (utom mitt i vintern)
- Kläder från Esprit
- Jag har börjat att använda smycken mera det här året

27. De bästa nya människorna du träffade (lärde känna)?

- Daniel och Rolf på jobbet
- Terhi

28. Vilken kändis var du mest sugen på?

Med risk att bli stämplad som en kvinnlig motsvarighet till gubbsjuk så erkänner jag att jag är kär i Idol-tvåan Calle Christiansson.

29. Vem saknade du?

- Alla gamla vänner från Karlskrona och resten av Blekinge som jag träffar alldeles för sällan
- Familjen
- Kompisarna från Göteborg och Finland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar