söndag 17 januari 2010

Kroppkakor



Idag lagade jag kroppkakor. Vita visserligen, men ändå. Gråa är godare, men de är mycket krångligare att göra. Jag tycker nästan lika bra om vita och eftersom arbetsinsatsen på den sorten är så mycket mindre blir det sådana jag gör när jag gör kroppkakor, vilket tyvärr blir mer sällan än jag skulle önska. Det här var första gången sedan jag flyttade till Skåne och det var inte utan att jag fick en släng av hemlängtan igen. Längtan hem till mormors kök där jag de senaste 17 åren av mitt liv hjälpt henne att rulla kroppkakorna (gråa) när det vankades kroppkakekalas.


Mums för en Karlskronadäka!

4 kommentarer:

  1. Oj, vad är skillnaden mellan vita och grå?

    SvaraRadera
  2. Dagens kroppkakeskola:

    Ingredienserna är de samma för båda sorterna: en "kropp" av potatis med en fyllning av fläsk och lök, men gråa kroppkakor är gjorda av råa rivna potatisar och med rått fläsk, medan vita är gjorda på kokta mosade potatisar och stekt fläsk.

    Det är trixigt att få till rätt konsistens på de gråa kroppkakorna (de ska vara hållbara utan att bli hårda som studsbollar) och de ska sjuda - och således passas - i över 1 timme. Eftersom de vita är gjorda på redan tillagade råvaror behöver dom bara sjuda en liten stund för att värmas.

    De vita brukar kallas Smålandskroppkakor och de gråa Ölandskroppkakor. I östra Blekinge är det vanligast med gråa kroppkakor. Ute på öarna förekommer det att man har ål som fyllning. Det är lite speciellt.

    Jag har stekt tärnad bacon i mina vita kroppkakor. Tycker att det är godare än fläsk. :)

    SvaraRadera
  3. Mums mums, dregel, dregel :-)
    Äter du dem med mjölk eller smör? Det ser ut som nåt gräddvitt på bilden... Jag äter dem bara som de är, med mycket peppar.

    SvaraRadera
  4. Jag äter dem med vispgrädde (ovispad) och lingonsylt, men de är goda som de är också. :)

    SvaraRadera