onsdag 11 februari 2009

Snöslask och fullmåne

Idag snöar det i Karlskrona för första gången det här året. Det är jättetråkigt. Jag gillar inte snö. Eller nej, det var inte riktigt sant, jag har egentligen ingenting emot snön som sådan. Den får jättegärna finnas uppe i Norrland eller i inlandet där den ligger kvar ett tag, det är mer det att jag inte gillar snö i Karlskrona. För att tro att snön ska få ligga kvar här mer än ett dygn är ganska naivt. Undantag finns förstås, som vintern för 3 år sedan med många decimeter snö som låg kvar en bit in i april.

Nu är det inte riktigt sådant vinterväder, utan gatorna ser istället ut så här:



Slask! Visst är det underbart?

Jag sov jättedåligt i natt, vaknade redan halv tre och kunde inte sova mer. Efter att ha legat och läst i några timmar och försökt somna om gav jag upp och gick upp vid sex för att äta frukost. På förmiddagen träffade jag en kompis för fika på Wayne's Coffee.

"Jag ska ha en mozarellatoast", sa jag. "Jag är rätt hungrig, för jag kunde inte sova i morse och gick upp jättetidigt."
"Ja, jag har inte sovit en blund i natt", svarade kompisen, "och barnen vaknade säkert 5-6 gånger under natten. Det är för att det är fullmåne."

Jag brukar inte lida av det där med fullmåne och tidvatten och väderomslag, men visst är det konstigt att jag som sovit jättebra hur länge som helst plötsligt inte kan sova mer än 3,5 timmar natten då det är fullmåne? Finns det egentligen några vetenskapliga belägg för att man sover sämre vid fullmåne?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar