söndag 25 juli 2010

Semester i värmen

Den korta - men välbehövliga - semestern har dominerats av värmen. Varken jag eller A trivs i temperaturer över 25 grader, så vi har haft det minst sagt jobbigt de senaste veckorna.

I början av sommaren fixade vi till A:s uterum med gardiner, matta och ljuslyktor. Gardinerna stänger ute en del av solen och skyddar framförallt mot insyn. Nu är det väldigt härligt att sitta där ute, åtminstone på morgonen och sent på kvällen när det blivit lite svalare.



Ett par dagsturer till Danmark har det blivit (Helsingör och Köpenhamn), men i ärlighetens namn var det för varmt för att vi alls skulle kunna njuta av de turerna. Ett flertal "soft ice med chocolade drys" (mjukglass med chokladströssel) har det blivit, däremot.



En av årets varmaste dagar besökte vi Ullared. Jo, faktiskt. Vi hade ändå vägarna förbi och var trots allt lite nyfikna på spektaklet vi sett fragment av på TV. Så mycket folk! Så stort! Så varmt!

Försäljningsrekordet för en dag är på 22 miljoner SEK (!) och ca 3000 personer är inne i varuhuset samtidigt. 25 000 platspåsar säljs varje dag och en lastbil kommer med påfyllning var 10:e minut under högsäsong. Det är helt galet! Vi köpte inte så jättemycket, men jag fyndade badskum och badoljor och A fick tag i T-shirts och några skjortor.




När vi passerade Halmstad hade utetemperaturen stigit till 35 grader. I bilen var det ungefär 10 grader varmare och vi höll på att dö. En spontan tur till stranden blev nödvändig. Vi stannade till vid Eurostop och köpte strandparasoll och dricka och körde sedan ner till Tylösand. Sällan har det varit så härligt med ett dopp! Vi stannade där i flera timmar och begav oss hemåt först framåt kvällen.



Det blev även en tur till Karlskrona för min del för att hälsa på föräldrarna. Det blev några jättesköna dagar där jag hann med att både umgås med mamma, pappa och resten av släkten (mormor, morbror, kusinen med familj), samtidigt som jag och mamma fick en hel del nyttigt gjort. Vi rensade bland annat ut skräp ur garaget och förrådet och åkte ett par turer till tippen. En dag åkte vi in till stan och tittade på det nya som tillkommit sedan jag flyttade, bland annat det fina hotellet vid Fisktorget.



Just de dagar som jag var hemma i Karlskrona var vädret perfekt. Soligt och fint, men temperaturen höll sig på härliga 24 grader med en lätt bris. Underbart! Nattetid sjönk det ner till 18 grader och jag sov bättre än jag gjort på hela sommaren. Svalt och inga bullrande tåg...

I juni slog jag äntligen till på någonting jag haft ögonen på länge, nämligen en PS3:a.



Visst har det blivit Guitar Hero och lite annat spelande, men det vi framförallt använt den till är filmtittande. Jag blev imponerad över hur fint den skalar upp nya DVD:er till näst intill Blue-ray kvalité. Av någon outgrundlig anledning har det råkat bli många filmer med Christian Bale och Morgan Freeman i sommar.

Övriga semesteraktiviteter har bestått i en tur till Sjöbo marknad, en rejäl cykelutflykt på den Skånska landsbygden samt ett kusinbröllop/dop i Åhus. Semestern avslutades med en väldigt trevlig grill- och Wii-kväll med kompisarna igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar