tisdag 1 september 2009

Typsikt att man ska vara not-dyslektiker!

Jag sjöng i damkören Pia Vocalis i Karlskrona. Jag älskade att sjunga i kören och saknar den mycket. Nu när jag har kommit in i nya jobbet och flytten ner hit är klar har jag blivit väldigt sugen på att sjunga i kär igen. Pia Vocalis var (är) en duktig och ambitiös kör och jag ville gärna hitta en kör utan "ABF-stämpel", vars medlemmar helst inte ska vara 65+. Carolinae damkör lät perfekt, en ambitiös damkör med unga tjejer, som enligt hemsidan sjöng ungefär samma repertoar som Pia Vocalis. Jag skrev ett mail och idag fick jag komma på uppsjungning i vackra Allhelgonakyrkan i Lund.

Jag fick träffa dirigenten och stämfiskalerna för sopranerna och altarna och dom var jättetrevliga. Själva uppsjungningen i sig gick bra, jag klarade de klassiska härmövningarna och gehörsprovet (att kunna sjunga dur- och mollterser efter en spelad ton) och jag hade förberett en sång som jag framförde. Jag hade valt den klassiska "Nu grönskar det" och sjöng sopranstämman på första versen och altstämman på andra versen, för att ge prov på att jag behärskade olika stämmor. Dom sa att jag hade en jättefin röst och det var ju så klart härligt att höra, men jag klarade inte notläsarprovet.

Jag är i princip notblind. Min styrka är att jag nästan bara behöver höra låten en gång för att jag ska kunna sjunga den och det finns ett bra program till datorn som jag använder flitigt, där man kan skriva in sin stämma (och de andra stämmorna), spela upp stämmorna enskilt och tillsammans och öva tills det sitter. Problemet uppstår om jag som körmedlem helt plötsligt på en konsert eller övning måste gå över i en annan stämma, kanske för att det saknas folk i den stämman, då kan jag inte läsa den stämmans noter och det var ett krav för att få komma med i Carolinae damkör, ett krav som jag alltså inte uppfyllde. *snyft*

Kvällen har ägnats åt att nätsurfa efter andra potentiella körer, men till min stora bestörtning upptäckte jag att man måste vara eller ha varit student i Lund för att få vara med i många utav körerna. Typsikt! Jag har skickat ut några ansökningsmail och hoppas att studier i Lund inte är ett krav på dem alla. Kanske får jag chansen ändå? Det vore väldigt roligt att hitta en bra kör här nere!

Någon som läser detta som mot förmodan kan ge ett tips på en bra kör i Lund med omnejd som inte har så strikt notläsarkrav får väldigt gärna tipsa!

3 kommentarer:

  1. Nä, vad tråkigt! Vilket dumt krav! Och att så många körer har studentkrav också. Dumt! Jag ska kolla med mina kontakter i Lund om det är någon som känner till en passande kör.

    SvaraRadera
  2. Tur att Aurorakören inte har notläsning som krav för medlemskap, då hade jag nog inte sjungit i kör ;)
    Fast det är klart, så länge jag inte behöver säga om det är ett C eller D eller allt vad dom heter - för det har jag ingen aning om. Jag kollar var den ligger i notsystemet sen har jag en rätt bra uppfattning om hur jag skall sjunga - men det funkar inte alltid... :)

    Hoppas du hittar en kör snart!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack, snälla ni för er sympati! :)

    Mattias: jag förstår vad du menar med att man har en ungefärlig uppfattning om tonerna. Det funkar för mig om låten är intuitiv och enkel (som t.ex. en psalm) eller om tonerna ligger nära varandra. Vad jag däremot inte reder ut är ett lite större hopp, t.ex. från D# upp till A. Och även om man lär sig att sjunga ett F när det står "F" blir ju det hela otroligt mycket mer komplicerat om allt går i en dur med många höjningar (#) eller sänkningar (b), då är det ju jättesvårt att hålla reda på halvtonerna! Det skulle vara kul att kunna, men jag förstår inte riktigt hur det ska gå till, om jag ska vara ärlig...

    Att läsa noter är så "tekniskt" på något sätt och jag tänker nog inte så mycket när jag musicerar, oavsett om jag sjunger eller spelar gitarr, jag hör liksom hur det ska vara. Men jag ger inte upp! Någon gång måste jag hitta en kör som inte har så strikt notläsarkrav - det är bara att leta vidare! Jag lovar att avlägga rapport här i bloggen om hur det går. :)

    SvaraRadera