söndag 2 augusti 2009

Svaneholms slott

Ett slottsbesök idag igen? Ja, det blev visst så...

Jag, mamma och pappa besökte Svaneholms slott utanför Skurup när jag var liten och jag har länge tänkt att jag skulle åka dit igen, nu när jag uppskattar saker som slott och museum lite bättre. Idag var det dags.



Slottet ligger väldigt vackert vid Svaneholmssjön.



Själva slottet är inte så jättestort, men ett tag bodde faktiskt två adelsfamiljer i varsin flygel på slottet och trots att borggården bara mäter 16 x 8 m lät dom ståndsmässigt köra fram fyrspannet för att åka de cermoniella metrarna när dom skulle avlägga visit hos varandra.

Slottsmuseet var intressant och innehöll många samlingar och en hel del inredda rum, främst från tiden när Rutger Mclean var slottsherre på 1700-talet. Han var den som införde enskifte i Sverige med början på Svaneholms ägor.

3 kommentarer:

  1. Var det det slottet vi inte hann med förra året?

    SvaraRadera
  2. Japp, det var det!

    Och jag mindes slottet som jättestort och det var ju fel, men å andra sidan är det ju ofta så med saker från barndomen....dom får inte alltid rätt proportioner.

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst ifatt. Inte nog med att jag inte skrivit själv i min blogg på länge, jag har varit lika dålig på att läsa andras. Vi höres. Kram Sanna.

    SvaraRadera