torsdag 7 augusti 2008

En magisk kväll med Winnerbäck



Igår kväll spelade Winnerbäck på Stumholmen för ca 3500 entusiastiska Karlskronabor och utsocknes. Det var magiskt. Winnerbäck är min "Gud" musikaliskt sett. Han skriver fantastiska melodier och texter som går rakt in i min själ och mitt hjärta. Han är äkta och det är hans musik också.

Året var 2001 och det var slutet av april. Jag bodde i Göteborg och var kär i en kille som bodde i Linköping. Han köpte singeln "Elden" till mig med Lars Winnerbäck och jag var fast. Killen krossade mitt hjärta, men gav upphov till en mycket större kärlek som hållt i sig ända sedan dess: kärleken till Winnerbäcks musik.

Konserten igår kväll var fantastisk. Lasse var uppsluppen och glad. Musikerna han har med sig är ingenting annat än otroliga allihop, speciellt Anders Nygårds på fiol och Johan Persson på gitarr, munspel och dragspel.



Vi bjöds på fantastiska versioner av Hugger i sten, Åt samma håll och Solen i ögonen. Elden och Elegi sitter där de ska. Om du lämnade mig nu i duett med Miss Li är klockren. En bit in i konserten säger han: "För er som inte känner mig ska jag presentera mig..." och börjar att sjunga de första raderna på Söndermarken. Publiken stämmer upp i en allsång utan dess like och Lasse blir lite överväldigad, skrattar och kommer av sig. Underbart!



Lasse och bandet kommer tillbaka in inte mindre än tre gånger och kör bland annat några favoriter som Kom ihåg mig, För dig och Du hade tid. Jublet vet inga gränser och till sist kommer Lasse ut ensam och kör Ingen soldat finstämt rakt upp och ner. Som jag sa: magiskt.

Han säger att han måste spela i Karlskrona oftare. Klart att han måste! *ler och myser*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar