tisdag 5 augusti 2008

Bon voyage, Gilmore Girls!

Så! Nu har jag gjort det. Gjort vad? Tittat på det Allra Sista Avsnittet av Gilmore Girls.

Jag älskar Gilmore Girls! Det är min absoluta favoritserie och har så varit i många år. Jag har följt serien på TV i olika omgångar, såväl nya avsnitt som repriser. När den sista säsongen gick på TV tittade jag inte på det sista avsnittet. För om jag gjorde det skulle jag inte längre ha något nytt Gilmore Girls-avsnitt framför mig. Jag ville spara det tills jag skulle titta igenom hela serien på DVD från början till slut. Jag tittade färdigt på sjunde och sista säsongen för några veckor sedan och sparade det sista avsnittet till en kväll då jag ostört kunde hänge mig helt åt det. Igår kväll var det dags.

Jag laddade upp med en stor kopp nybryggt te och en bytta Häagen-Dazs Cookies & Cream och tittade. Och njöt. Och skrattade och grät.



Hela serien är underbar, men jag har så klart några speciella favoritavsnitt: "Raincoats and recipes" - säsong 4 avsnitt 22, "You jump I jump, Jack" - säsong 5 avsnitt 7 och "The party's over" - säsong 5 avsnitt 8.

Raincoats and recipes är det där Lorelai innan det riktiga öppnandet av Dragonfly Inn bjuder in vänner och bekanta för en övningshelg på värdshuset. Det är det avsnitt där Luke och Lorelai blir tillsammans. Och Rory går "hela vägen" med Dean. Scenen där Lorelai och Luke står på trappan till värdshuset har jag sett fler gånger än jag kan räkna. Den är magisk!


"Will you just stand still?"

The party's over hänger på sätt och vis ihop med You jump I jump, Jack. Emelie och Richard får reda på att Rory är tillsammans med Dean och anordnar en fest för att tussa ihop henne med en mera lämplig kandidat. Logan och hans kompisar räddar Rory och de har en vid-sidan-om-fest i festen. Rory glömmer bort tiden och stapplar ut till Dean som väntar utanför med Logan och de andra grabbarna i släptåg. Dean inser att Rory och han inte tillhör samma världar och gör slut. Logan tar hand om Rory och det är väl på ett sätt där den börjar; sagan om Rory och Logan. Den här scenen har jag också tittat på fler gånger än jag kan räkna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar