måndag 27 december 2010

Julhelg i snöovädret

Julen firades i vanlig ordning i Torstäva hos föräldrarna med mormor. Dessvärre ställde vädret till det rejält.

Tågtrafiken var en katastrof. Det började med en lätt försening från Lund, en försening som växte till uppåt en timme innan vi var framme vid Kristianstad. I Kristianstad fick vi hoppa av och vänta på ersättningsbuss mot Bromölla eftersom en tågväxel frusit fast i Fjälkinge. Det tog lång tid för bussen att krångla sig till Bromölla i det dåliga vädret och när vi kom fram fick vi reda på att tåget kört iväg utan oss för mindre än 5 minuter sedan! Där stod vi i snöstormen utan att få besked om något nytt tåg. Efter ca 55 minuter kom det äntligen ett tåg och färden vidare mot Blekinge gick fint. Totalt dörr till dörr tog resan 6 timmar. Sommartid kör man den sträckan med bil på lite mer än två.

Men jag ska inte gnälla, jag kom i alla fall fram. Någon timme senare avfärd från Lund och all tågtrafik ställdes in i Skåne. Problemet hemma i Ramdala var främst de hemska väderförhållanden som rådde på vägarna med mycket snö, hård vind och drivbildning. Vi skulle inte så långt (några kilometer hem till kusinen på lillejulafton, samt ytterliga några kilometer för att hämta mormor på julafton), men stundtals såg man ingenting och risken att köra fast i en snödriva eller att få sladd var oerhört överhängande.


(Bild från Sydsvenskan)

Det fortsatte att vräka ner snö ända till på juldagen och den driva som bildats på mammas och pappas altan var riktigt respektingivande:


Ca 1.5 meter hög snödriva

När det blir så mycket snö har rådjuren det svårt att hitta mat och kom ofta fram till huset. En sen eftermiddag lyckades jag ta kort på dom när dom står på uppfarten och funderar på om inte den oätliga tujahäcken kunde vara värd ett smakprov ändå.



Förutom vädret har det varit en stillsam jul där jag har fått en hel del stickat på min halsduk i sicksackmönster. Den stickas i kortvarv genom en ökning i kanten på vartannat varv, följ av en ihopdragning innan vändning i mitten. Det ser mer avancerat ut än vad det är, ett mönster jag fick av Peter och Lea för många år sedan. Nu ska det bli en grå halsduk i ett härligt yllegarn som heter Eco ull.



Färden hem mot Skåne på annandagen gick fint ända tills vi kom till Lund. Där var Pågatåget som skulle ta mig vidare mot Hjärup försenat och jag fick vänta nästan en timme i Lund innan jag kunde åka vidare. Det var väldigt drygt när jag var så nära! Dock kom jag hem till Jakriborg till slut och A och jag kunde äntligen fira jul tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar